duminică, 19 iulie 2020

La umbra Turnului Eiffel


La umbra Turnului Eiffel

Turnul Eiffel, Musée d’Orsay și Catedrala Notre Dame sunt doar trei dintre dovezile deviațiilor  în gândirea discutabilă a francezilor (ca să mă exprim eufemistic...), deviații ale căror efecte catastrofale au fost oprite, din fericire, la timp!! Clădirea gării Orsay era cât pe-aci să fie demolată în 1970 dar unele minți lucide, apărute (poate nu chiar) din senin și la momentul oportun, au blocat aceasta decizie de-o stupizenie tipic franțuzească, transformând impunătoarea clădire, unică în felul ei, într-un muzeu de artă unic, inaugurat oficial în decembrie 1986 de către președintele de atunci al Franței, François Mitterrand. Este greu de redat în cuvinte ce colecții găzduiește astăzi fosta gară devenită Musée d’Orsay și câți vizitatori înregistrează zilnic!!
Am avut ocazia să-l vizitez de două ori, în 2019 și 2020 și am rămas cu convingerea că nu i-am reținut în detaliu, sublima și, aparent, inepuizabila colecție de opere de artă unice. E un muzeu foarte aglomerat și am convingerea că mulți îl viziteaza deoarece e de bonton, fără a avea o documentație prealabilă și un dram de lecturi despre arta modernă…
Catedrala Nothre Dame a trecut și ea prin multe, dar să rămânem doar la perioada Revoluției Franceze
În timpul iacobinilor (1793-1794), catedrala a fost profanată devenind Templu al Rațiunii și loc unde erau citite și dezbătute operele iluminiștilor în timp ce era venerată Ființa Supremă. Catedrala a redevenit catolică în urma concordatului lui Napoleon I cu Papa Pius al VII-lea din 1801, Napoleon fiind încoronat aici împărat al Franței pe data de 2 decembrie 1804. A facut și el câte ceva bun, în afară de nesfârșite războaie, cu milioane de victime…
După razboaiele nepoleoniene, Notre Dame a ajuns într-o asemenea stare de degradare, încât oficialii vremii de la Paris au luat în considerare demolarea ei(!!!). Victor Hugo, care admira catedrala, a scris romanul “Notre Dame de Paris”, publicat în engleză ca “The Hunchback of Notre-Dame”) în anul 1831, pentru a o salva. Cartea a avut un success enorm, sensibilizând autoritățile vremii asupra stării de degradare al edificiului.
În același an în care a fost publicat romanul lui Hugo, un grup de dezaxați (des français, bien sûr!!) au jefuit sacristia catedralei și i-au spart vitraliile. În 1844 regele Louis Philippe a ordonat restaurarea bisericii, care a cunoscut o perioada de acalmie până la incendiul din 2019, despre care mi-am spus deja părerea, acceptată sau nu…, dar e părerea mea!! https://teodorpantea.blogspot.com/2019/06/elegie-la-notre-dame_15.html
Să fi fost ecoul, peste decenii a absurdei voințe a celor ce i-au dorit dispariția??!!
Turnul Eiffel a devenit cea mai înaltă clădire din Paris odata cu inaugurarea sa la 31 martie 1889 şi a fost considerat, de boema pariziană, „inutil şi monstruos". Guy de Maupassant și Émile Zola au fost printre cei care au emis asemenea păreri. Maupassant spunea: "O intreprindere diabolica al unui cazan cu amagire de grandoare!". Charles Garnier, arhitectul renumitului Grand Palais Garnier (Opera din Paris), precum și sute de artisti, poeti si scriitori, au semnat o petiție publică în semn de protest fata de Turnul Eiffel, atribuindu-I calificative gen "gigantul horn negru". A existat chiar și cineva care ar fi afirmat că locul lui preferat din Paris este sub turn deoarece doar de acolo... nu se vede turnul!!
Turnul a fost construit în doar doi ani, ceea ce era, la tehnologiile de atunci, o adevărată performanță, fapt de care ar fi trebuit să țină cont detractorii lui. Peste 18.000 de piese fuseseră fabricate şi urmau să fie asamblate pentru a construi structura de metal, încheiată cu ajutorul a 2.500.000 de nituri.
Ei, și dacă am ajuns aici, se cuvine să adăugăm elementele de stupizenie românească (tot “geantă latină”, vorba lu’ Conu Leonida…). Mai exact, s-a scris în presa autohtonă ca structura turnului ar fi fost construită cu oțel de Reșița, iar ”niturile au fost turnate la Govăjdia, lângă Hunedoara, deoarece Franța nu avea siderurgie în anii 1800” (Ce n'est pas comme ça??).
“Mărturiile” aparțin unor oameni care au lucrat sau au crescut în zonă, fiind preluate de felurite ziare, locale și naționale, dar și de mulți romani-persoane fizice mustind de snagă patriotardă!! Istorici serioși, spre cinstea lor, au demontat aceste supoziții.
Cei ce postează și acum, bunăoară pe Facebook, aberații cum că pe fiecare element metallic ar fi ștanțat, nici mai mult, nici mai puțin decât: "Made in Reșița, Romania" (oare nu aveau altă treabă siderurgiștii austrieci decăt să ștanțeze chestia cu pricina în… engleză??!!) nu fac efortul minim de logică pentru a-și da seama că, la vremea construcției turnului, Reșița, ne place sau ba, nu făcea parte din România!! Ba mai mult, se afirmă că pe cele 2.500.000 de nituri ar fi ștanțate inițialele numelui unui oarecare Ghiță Pănculescu, făr’ de care amărâtul ăla de Gusti Eiffel nu ar fi fost înstare să asambleze două tinichele…
Turnul trebuia să fie demontat în anul 1909 dar iar, din fericire, minți lucide, aparute din nou din neant și la momentul oportun, au împiedicat această monstruozitate, dându-i alte întrebuințări. Mă și gândesc cum s-ar fi putut demonta/demola la acea vreme, când nu am știință de existența flăcării de tăiat, iar flex-uri sunt sigur că nu existau!! O asemenea idee aberantă devine clară în mintea oricui vizitează turnul și vede cât de temeinic a fost construit!!
Destinația de bază a turnului a devenit turismul și, la nivelul anului 2010, se vorbea despre 250.000.000 vizitatori!! A fost și subsemnatu’ pe acolo de două ori, ridicând numărul vizitatorilor, ajungând sub turn, în pătratul cu latura de 89 de metri dintre picioarele acestuia.
Nu mi-am pus problema cum că de acolo nu se vede turnul ci, dimpotriva, era un loc din care îmi puteam da și mai bine seama de măreția și dimensiunuile edificiului, cât și de temeinicia cu care era realizat!! Aveam ocazia să mă întreb, o data în plus, cum de unele minți bolnave îl puteau considera o construcție efemeră, gândindu-se la demolarea lui!!
În perimetrul pătrat de la baza turnului, am putut constata prezența unei mulțimi de oameni din cele mai diverse țări/continente, atrași de faima sa. O lume pestriță și pitorească, așteptând cu răbdare intrarea într-unul din cele patru lifturi, câte unul în fiecare picior. Lifturile te ridică treptat spre diferitele etaje și te uimește gândul că turnul a fost dotat, încă de la inaugurare, cu mai bătrânele lor înaintașe acționate hidraulic!!
Am încercat să prind acea atmosferă plină de rumoare și vânzoleala permanentă, acea mișcare browniană umană care mi s-a părut pe cât de animată, pe atât de calmă, în plăcuta și maiestuoasă umbră a turnului.
O vizită pe care nu poți s-o uiți sau s-o regreți, mai ales la nivelul a 300 de metri al celui mai înalt punct vizitabil al turnului!!
Dar oare ce alte edificii vor mai cădea prada fie stupizeniei uname, fie hazardului??!! Că tot arse Catedrala din Nantes și cam "miroase" a mână criminală… Nu am cunoștință de vreo intenție de-a rade de pe fața pamantului Petit Palais și Grand Palais, ridicate tot cu ocazia Expoziției Universale din 1889. Da’ mai știi??!!

















































joi, 9 iulie 2020

Clichy - Artera Muzelor Profane


Clichy – Artera Muzelor Profane           
Recomand celor care vor avea ocazia să-mi citească aceste gânduri s-o facă pe acordurile acestui cânticel duios: https://www.youtube.com/watch?v=RQa7SvVCdZk Se potriveşte!!
Ideea titlului pentru acest proiect-reportaj mi-a venit de la exprimare foarte originală a lui Caragiale din crâncena lui nuvelă "Păcat…". E vorba de momentul când eroul principal al nuvelei, popa Niță intră în "cafeneaua din colț, unde <<Cântă fetele teatru>>", denumită, mai apoi, "localul muzelor profane".
Încerc să-mi imaginez un asemenea "așezământ" undeva prin 1892, când a fost publicata nuvela lui Caragiale, într-o suburbie sordidă de București, cu atmosfera pe care putea s-o ofere, și cu "fetele" ce prestau felurite servicii de divertisment și agreement (într-o paletă mai mult sau mai puțin extinsă…), unui public pe măsură. Dar cum, Bucureștiului i se mai spune și "Micul Paris" (câñe să fiu dacă știu de ce…), toate aceste aceste localuri nu puteau fi decât mai mici, mai neînsemnate, mai sărăcăcioase, mai lipsite de fast și strălucire!! Cel puțin eu cam așa mi le imaginez…
În aceeași vreme, în marele, adevăratul, strălucitorul PARIS (de ce nu i s-o fi spus, de dragul reciprocității, "Marele București"??!!), totul se derula la altă scară!! În 1889 Charles Zidler și Joseph Oller pun bazele vestitului cabaret Moulin Rouge, în prima sa formă, ca un maxim, ca o încununare, ca un "nec plus ultra", ca o cireașă pe tortul unor tradiții pre-existente ale erotic-show-ului!!
Pe Boulevard de Clichy, pentru unii, cea mai importantă arteră a Parisului, situate la doi pași de Montmartre și la umbra vestitului simbol al Parisului, Basilique du Sacré-Cœur, se îngemănează două dintre cele mai mari industrii ale momentului: cea a turismului și cea… să-i spunem mai eufemistic… a divertismentului. Pentru mulți turiști sau localnici, este cel mai faimos, cel mai atractiv și cel mai frecventat bulevard parizian, exercitând un fel de "magnetism" la care mulți nu-i rezistă dar la atracțiile şi ofertele căruia te poți raporta funcție de posibilitățile financiare. Și asta nu doar datorită vestitului Moulin Rouge ci și pentru alte atracții similare, chiar dacă mai puțin vestite, ce se succed pe ambele părți, alternând cu Sex Shopurile de găsit din abundență!!

Poate că mulți califică acest bulevard cu ale sale oferte și atracții drept un loc al desfrâului, al pierzaniei, al păcatului, al urâciunii, al dezmățului, al depravării!! Vaaaaiiii, tuuuuu, câte cuvinte de revoltă, de dezaprobare, de condamnare (ca să nu zic de "mânie proletară") și sunt doar cele ce mi-au trecut prin minte la repezeală!! Or fi ele, oare, justificate, mă întreb eu retoric ??!! Dar oare nu ar trebui să-l credem pe Terentius când spune: "Homo sum, nihil humani a me allienum puto" adică binecunoscutul dicton "Sunt om și nimic din ceea ce este omenesc nu mi-e străin"??!! E o spusă cu care e de acord și Nichita Stănescu atunci când afirmă într-una dintre poeziile sale: "Sunt un om viu. Nimic din ce-i omenesc nu mi-e străin".

Atracția dintre bărbat și femeie ține de legile firii umane. Oare Creatorul (sau Natura) care a(u) rânduit acest fapt de netăgăduit, și toate cele ce conduc spre acesta, o fi străin(ă) de această realitate??!! E ceva ce le-a scăpat și a rămas la voia întâmplării??!!

Unul dintre lucrurile care deosebesc omul de animale este acela că, spre deosebire de ultimele, care se limitează, în împerecherea lor, strict la funcția instinctual-reproductivă (cel puțin eu așa știu…), oamenii conștientizează, spiritualizeată, idealizează, UMANIZEAZĂ (*), relația bărbat-femeie (să nu simplific la extrem idea prin sintagma reductivă "SEX"…), devenind un element firesc de socializare, de fantezie, de relație tipic umană, aş spune CEA MAI PROFUNDĂ (!!!), indiferent de motivații sau substrat.

Oare de ce omul nu a rămas, prin rândulala şi voia Creatorului (Divinitate sau Natură) la limita, pe cât de prozaică, pe atât de pragmatică, a reproducerii şi perpetuării specie şi a "alunecat" (mi-o fi oare îngăduit să spun "EVOLUAT" fără să îi deranjez pe promotorii anumitor precepte mai mult sau mai puţin… doctrinar-confesional-morale…??!!) înspre cele enumerate de mine mai sus (*), mai precis spre a da "frâu liber" fascinantei, inefabilei şi irezistibilei atracţii înspre/dinspre sexul opus??!! Atracţie manifestată nu doar în anumite perioade bine determinate ale anului, funcţie de specie ci cam… mereu…

Am ieșit seara pe Boulevard de Clichy pentru că era momentul ideal pentru a-i "prinde" pulsul dimpreună cu momentul adevăratei fascinații, a animației molipsitoare, a feeriei de lumini, a vitrinelor luminate!! Pe la diferitele cabarete te abordau amploaiații acestora, îndemnându-te să dai un ban (mă rog, ceva mai substanțial, funcție de ofertă…), pentru a te cufunda, nu pentru prea mult timp, în lumea "muzelor profane" ce "cântă teatru" (vorba lui Nea Iancu), joacă "can-canu" (vorba Coanei Chitița) și îți încânta privirea arătându-ți una-alta, funcție de ceea ce-i cuprins în biletul plătit… Prețul biletelor îmi anulau o eventuală dorință/curiozitate de-a intra în vreun asemenea așezământ.

Era însă gratuită (dar și mai anostă şi limitată în… oferte…) contemplarea vitrinelor sex-shopurilor, care, având în vedere unde se găseau, nu erau obligate să funcționeze cu storurile trase ca prin anumite zone mai… pudibonde. Să nu uităm unde se găseau…

Desigur, pentru mine nu privitul acestora era scopul în sine, cât niște imagini care să descrie atmosfera și amprenta locului şi ecoul lor asupra mea. Vitrinele erau adevărate diorame cu manechine în mărime naturală (și cu felurite alte… chestii anexe) și cu iluminări diverse, adesea mai bune decât mi le-aș fi aşezat eu însumi. Erau aranjamente, oferite mie de-a gata, la care nu aveam acces decât din stradă și provocarea consta în a găsi unghiuri adecvate de fotografiere.

E greu de descries multitudinea de propuneri de lenjerii de corp "fashion", cu un efect de seducție indiscutabil, chiar și doar pe manechine din plastic, frumos proporţionate şi colorate, atât de aparent-naturale de te miri că nu mişcă şi nu vorbesc (sau şoptesc…).

E greu de definit ce e/nu e artă şi dezbaterile pe acest subiect nu cred să se oprească vreodată, prin aceasta realitate câştigând ARTA însăşi!! În vitrinele de pe Clichy ni se ofera o reală şi INDISCUTABILĂ artă a eroticului, a seducţiei, bine gândită şi având propriile reguli. Îmi aduc aminte de polemica "artă pentru artă" versus "artă cu tendință" despre care învățasem câte ceva la școală și pot afirma că ce am văzut în vitrinele de pe Clichy e, în mod clar, artă cu o tendință bine definită!!

Deh, mă întreb eu, oare chiar atât de condamnabil e un fapt, un fenomen, o realitate atât de răspandită și cu un asemena impact??!! Odată intrat, chiar şi sub forma unei scurte incursiuni, în aceasta lume, poate că mulţi dintre noi ar trebui să ne supunem unei introspecţii sincere (atat de sinceră cât putem fi faţă noi înşine…) şi, lasând la o parte ipocrizia ce zace în fiecare dintre noi, să recunoaştem sincer că NE PLACE!!! A accepta, a condamna, a respinge, depinde de vremuri, de prejudecăți, de vârstă, de religie. Iar dacă am ajuns la religie, creștinismul e cel mai aprig dușman al tot ce e legat de acest domeniu al eroticului de orice fel. Nu ma pot pronunța dacă are dreptate sau nu dar se pare că în Rai e cam pustiu iar in Iad e mare aglomerație!!

Dacă ați ascultat piesa pe care v-o sugeram la începutul acestor rânduri, v-o recomand la final, pe aceasta:

https://www.youtube.com/watch?v=SgByKMNettQ

Și nu pot să nu vă recomand să vedeți acest film!! Merită…