joi, 9 iulie 2020

Clichy - Artera Muzelor Profane


Clichy – Artera Muzelor Profane           
Recomand celor care vor avea ocazia să-mi citească aceste gânduri s-o facă pe acordurile acestui cânticel duios: https://www.youtube.com/watch?v=RQa7SvVCdZk Se potriveşte!!
Ideea titlului pentru acest proiect-reportaj mi-a venit de la exprimare foarte originală a lui Caragiale din crâncena lui nuvelă "Păcat…". E vorba de momentul când eroul principal al nuvelei, popa Niță intră în "cafeneaua din colț, unde <<Cântă fetele teatru>>", denumită, mai apoi, "localul muzelor profane".
Încerc să-mi imaginez un asemenea "așezământ" undeva prin 1892, când a fost publicata nuvela lui Caragiale, într-o suburbie sordidă de București, cu atmosfera pe care putea s-o ofere, și cu "fetele" ce prestau felurite servicii de divertisment și agreement (într-o paletă mai mult sau mai puțin extinsă…), unui public pe măsură. Dar cum, Bucureștiului i se mai spune și "Micul Paris" (câñe să fiu dacă știu de ce…), toate aceste aceste localuri nu puteau fi decât mai mici, mai neînsemnate, mai sărăcăcioase, mai lipsite de fast și strălucire!! Cel puțin eu cam așa mi le imaginez…
În aceeași vreme, în marele, adevăratul, strălucitorul PARIS (de ce nu i s-o fi spus, de dragul reciprocității, "Marele București"??!!), totul se derula la altă scară!! În 1889 Charles Zidler și Joseph Oller pun bazele vestitului cabaret Moulin Rouge, în prima sa formă, ca un maxim, ca o încununare, ca un "nec plus ultra", ca o cireașă pe tortul unor tradiții pre-existente ale erotic-show-ului!!
Pe Boulevard de Clichy, pentru unii, cea mai importantă arteră a Parisului, situate la doi pași de Montmartre și la umbra vestitului simbol al Parisului, Basilique du Sacré-Cœur, se îngemănează două dintre cele mai mari industrii ale momentului: cea a turismului și cea… să-i spunem mai eufemistic… a divertismentului. Pentru mulți turiști sau localnici, este cel mai faimos, cel mai atractiv și cel mai frecventat bulevard parizian, exercitând un fel de "magnetism" la care mulți nu-i rezistă dar la atracțiile şi ofertele căruia te poți raporta funcție de posibilitățile financiare. Și asta nu doar datorită vestitului Moulin Rouge ci și pentru alte atracții similare, chiar dacă mai puțin vestite, ce se succed pe ambele părți, alternând cu Sex Shopurile de găsit din abundență!!

Poate că mulți califică acest bulevard cu ale sale oferte și atracții drept un loc al desfrâului, al pierzaniei, al păcatului, al urâciunii, al dezmățului, al depravării!! Vaaaaiiii, tuuuuu, câte cuvinte de revoltă, de dezaprobare, de condamnare (ca să nu zic de "mânie proletară") și sunt doar cele ce mi-au trecut prin minte la repezeală!! Or fi ele, oare, justificate, mă întreb eu retoric ??!! Dar oare nu ar trebui să-l credem pe Terentius când spune: "Homo sum, nihil humani a me allienum puto" adică binecunoscutul dicton "Sunt om și nimic din ceea ce este omenesc nu mi-e străin"??!! E o spusă cu care e de acord și Nichita Stănescu atunci când afirmă într-una dintre poeziile sale: "Sunt un om viu. Nimic din ce-i omenesc nu mi-e străin".

Atracția dintre bărbat și femeie ține de legile firii umane. Oare Creatorul (sau Natura) care a(u) rânduit acest fapt de netăgăduit, și toate cele ce conduc spre acesta, o fi străin(ă) de această realitate??!! E ceva ce le-a scăpat și a rămas la voia întâmplării??!!

Unul dintre lucrurile care deosebesc omul de animale este acela că, spre deosebire de ultimele, care se limitează, în împerecherea lor, strict la funcția instinctual-reproductivă (cel puțin eu așa știu…), oamenii conștientizează, spiritualizeată, idealizează, UMANIZEAZĂ (*), relația bărbat-femeie (să nu simplific la extrem idea prin sintagma reductivă "SEX"…), devenind un element firesc de socializare, de fantezie, de relație tipic umană, aş spune CEA MAI PROFUNDĂ (!!!), indiferent de motivații sau substrat.

Oare de ce omul nu a rămas, prin rândulala şi voia Creatorului (Divinitate sau Natură) la limita, pe cât de prozaică, pe atât de pragmatică, a reproducerii şi perpetuării specie şi a "alunecat" (mi-o fi oare îngăduit să spun "EVOLUAT" fără să îi deranjez pe promotorii anumitor precepte mai mult sau mai puţin… doctrinar-confesional-morale…??!!) înspre cele enumerate de mine mai sus (*), mai precis spre a da "frâu liber" fascinantei, inefabilei şi irezistibilei atracţii înspre/dinspre sexul opus??!! Atracţie manifestată nu doar în anumite perioade bine determinate ale anului, funcţie de specie ci cam… mereu…

Am ieșit seara pe Boulevard de Clichy pentru că era momentul ideal pentru a-i "prinde" pulsul dimpreună cu momentul adevăratei fascinații, a animației molipsitoare, a feeriei de lumini, a vitrinelor luminate!! Pe la diferitele cabarete te abordau amploaiații acestora, îndemnându-te să dai un ban (mă rog, ceva mai substanțial, funcție de ofertă…), pentru a te cufunda, nu pentru prea mult timp, în lumea "muzelor profane" ce "cântă teatru" (vorba lui Nea Iancu), joacă "can-canu" (vorba Coanei Chitița) și îți încânta privirea arătându-ți una-alta, funcție de ceea ce-i cuprins în biletul plătit… Prețul biletelor îmi anulau o eventuală dorință/curiozitate de-a intra în vreun asemenea așezământ.

Era însă gratuită (dar și mai anostă şi limitată în… oferte…) contemplarea vitrinelor sex-shopurilor, care, având în vedere unde se găseau, nu erau obligate să funcționeze cu storurile trase ca prin anumite zone mai… pudibonde. Să nu uităm unde se găseau…

Desigur, pentru mine nu privitul acestora era scopul în sine, cât niște imagini care să descrie atmosfera și amprenta locului şi ecoul lor asupra mea. Vitrinele erau adevărate diorame cu manechine în mărime naturală (și cu felurite alte… chestii anexe) și cu iluminări diverse, adesea mai bune decât mi le-aș fi aşezat eu însumi. Erau aranjamente, oferite mie de-a gata, la care nu aveam acces decât din stradă și provocarea consta în a găsi unghiuri adecvate de fotografiere.

E greu de descries multitudinea de propuneri de lenjerii de corp "fashion", cu un efect de seducție indiscutabil, chiar și doar pe manechine din plastic, frumos proporţionate şi colorate, atât de aparent-naturale de te miri că nu mişcă şi nu vorbesc (sau şoptesc…).

E greu de definit ce e/nu e artă şi dezbaterile pe acest subiect nu cred să se oprească vreodată, prin aceasta realitate câştigând ARTA însăşi!! În vitrinele de pe Clichy ni se ofera o reală şi INDISCUTABILĂ artă a eroticului, a seducţiei, bine gândită şi având propriile reguli. Îmi aduc aminte de polemica "artă pentru artă" versus "artă cu tendință" despre care învățasem câte ceva la școală și pot afirma că ce am văzut în vitrinele de pe Clichy e, în mod clar, artă cu o tendință bine definită!!

Deh, mă întreb eu, oare chiar atât de condamnabil e un fapt, un fenomen, o realitate atât de răspandită și cu un asemena impact??!! Odată intrat, chiar şi sub forma unei scurte incursiuni, în aceasta lume, poate că mulţi dintre noi ar trebui să ne supunem unei introspecţii sincere (atat de sinceră cât putem fi faţă noi înşine…) şi, lasând la o parte ipocrizia ce zace în fiecare dintre noi, să recunoaştem sincer că NE PLACE!!! A accepta, a condamna, a respinge, depinde de vremuri, de prejudecăți, de vârstă, de religie. Iar dacă am ajuns la religie, creștinismul e cel mai aprig dușman al tot ce e legat de acest domeniu al eroticului de orice fel. Nu ma pot pronunța dacă are dreptate sau nu dar se pare că în Rai e cam pustiu iar in Iad e mare aglomerație!!

Dacă ați ascultat piesa pe care v-o sugeram la începutul acestor rânduri, v-o recomand la final, pe aceasta:

https://www.youtube.com/watch?v=SgByKMNettQ

Și nu pot să nu vă recomand să vedeți acest film!! Merită…














































 

 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu