miercuri, 2 martie 2016

Hajdúszoboszló

Hajdúszoboszló sau geniul turistic al ungurilor!!


Faptul că ungurii au, în materie de turism, de “n” zeci de ori mai multă minte decât romanii, nu mai trebuie dovedit, el devenind demult un adevăr axiomatic.
Exemplul suprem poate fi Hortobágy, un loc unic pe planetă pe care puţini l-ar crede atractiv din punct de vedere turistic!! Am fost acolo cu oarece/vreo opt ani în urmă, cu o gaşca de fotografi trăsniţi... (poate nu chiar) aşa ca mine. Ajunşi noi acolo, pe meleagurile “hortábagyene” ne-am oprit la o apă/bere/cafea (dupa pofte şi necesităţi…), la unul dintre multiplele restaurante, pentru o luare de avânt şi energie înspre viitoarea incursiune într-un univers ce întârzia să ni se dezvăluie.
Înainte de plecare, am fost îndemnaţi înspre o eventuală “uşurare”, pe motiv că, pe teritoriul ce urma să-l parcurgem, nu se găsesc tufe sau arbori adăpostitori. Cunoscându-mi metabolismul şi bănuind câte ceva, am dat deîndată curs amabilei invitaţii a gazdelor…
Apoi am fost suiţi într-ul fel de furgoane acoperite şi trase de cai, pe drumuri nesfaltate, unde am avut ocazia să ne umplem de praf de pustă şi să savuram damful de cai!!! Era o zi torida…
Am avut parte de un prim popas la o împrejmuire unde am avut ocazia să vedem porci din rasa “Mangalitza” despre care ni s-a spus că sunt specifici locului, moment ce mi-a amintit faptul că, pe vremea copilăriei mele, rudele mele de la ţară creşteau demult acesta rasă porcina cu “clisă” groasă, fără a fi vizitaţi de turişti…
Am fost invitaţi apoi să vedem turme de oi cu coarne-sfredel, vaci alb-gri deschis cu coarne imense, măgari şi alte “iosaguri”. La final, ni s-a oferit un spectacol de giumbuşlucuri pe cai, susţinute de nişte flăcăi echipaţi în ceva costume tradiţionale negre-albastre (de recuzită…).
Am fost acolo o dată, nu regret, dar nici nu doresc sa mai revin!!! O data… AJUNGE!!!
Dar asta e doar o introducere!!!
Hajdúszoboszló este o super-staţiune creată pe langa un mic dar cochet orăşel de provincie unde s-au descoperit nişte surse de apă termală, maronie şi cu un miros inconfundabil, având proprietaţi curative, reale sau imaginar-exagerate. Nu sunt în masura să mă exprim în mod autorizat. Cert este că localitatea s-a dezvoltat ca staţine într-un mod galopant, având ca bază aceste ape şi un imens complex de bazine, piscine shi un aquapark pe măsură!!
În sezon, localitatea cunoaşte o animaţie turistică extraordinară, pe care până şi Mamaia (noastră?!) ar putea fi invidioasă. Hotelurile sunt pline, iar restaurantele, mai ales seara, cunosc o animaţie... internaţională!!
Deh, nu shtiu daca Ungaria are un minister al turismului, beneficiind de-o conducere... “elenă”, catastrofală!! Cert este că Hajdúszoboszló prosperă de pe urma turismului mai mult decât multe localităţi mult mai interesante de pe la noi!!! Mergetzi să vedeţi Băile Herculane, Govora, Ocna Sibiului, etc., dar mai bine nu, ca sa nu plângeţi!!!
Hajdúszoboszló are însă şi perioadele sale de extrasezon. Nu inseamna deloc că staţiunea intră în “hibernare” totală. Un bun management local face ca salba de hoteluri să supravieţuiască la limita de plutire!!
Dar totuşi, amprenta “extrasezonului” se face simţită în mod trist, atenuându-i semnificativ pulsul sezonier.
Pe străzi, lume mai puţină, mai blazată, mai “de vârsta mea”, mai puţin exuberantă, alunecănd alene pe “sètany”-ul flancat cu hotelurile semeţe, terasele închise şi rarele tarabe de “emlèk”-uri deschise cu obstinaţie, lângă care vânzatorii chinuiţi de vremea adesea improprie, te imbie să cumperi câte ceva.
Iar eu am prins trei zile frumoase, de “soare cu dinţi”, propice totuşi pentru o relaxare şi o tură foto mai aparte…O ocazie pentru a surprinde letargia temporară, ciclică, a unui adevărat “monstru turistic”. Eram înarmat cu micul şi fidelul meu Sony α 6000, ("Sanyka" al meu!!) parcă făcut pentru o repriză fotografică, mai degajată, mai calmă, mai molcomă, mai de weekend!!!

















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu