sâmbătă, 14 septembrie 2019

Tunguska Dream


Influențat fiind de “Zona” imaginată de frații Arkadi și Boris Strugațki în romanul lor SF “Picnic la marginea drumului”, dar mai ales de transpunerea în film printr-un naucitor exercițiu de imagine, culoare, atmosferă și mister realizată de Tarkovsky  în al sau “Stalker” (pentru mine un “Nec plus ultra” cinematografic…), am fost adesea în cautarea unor “zone” accesibile mie, dar nebăgate de alții în samă și în care să mă pot, uneori, refugia.
Una a fost Copșa Mică, ideală din acest punct de vedere dar din care nu a mai rămas mare lucru sau, poate, doar amintirea unui prosper combinat chimic, devenit sursă de fier vechi, în binecunoascuta și catastrofala tradiție postdecembristă, distructivă, autohtonă!!
Poate că aș fi găsit și alte asemenea locuri dar unele erau prea îndepartate, altele prea bine păzite (mai bine decât în vremurile în care funcționau ca obiective industriale și își împlineau misia…), dar și pentru faptul de-a nu mă repeta, de-a nu crea un leitmotiv. Ideea revenirii înspre astfel de locuri continuă a-mi stărui în minte, suferind doar o vremelnică amânare!! Aștept doar sa-mi apară în cale și să mi se deschidă.
Am găsit un loc ce ar fi întrucâtva pre gustul meu și nici măcar într-o mult-prea-pazită (fostă) zona industriă. Nu are importanță unde anume doar că, pe undeva, m-a dus cu gândul spre Tunguska, un loc unde nu am fost niciodată, pe care mi-l imaginez doar din cele văzute și/sau auzite de prin articole și filme documentare și care are pentru mine o anumită fascinație dată de misterul ce va trona de-a pururi asupra locului și a celor întâmplate pe 30 iunie 1908. Am auzit și varianta că ar fi fost vorba de un experiment scăpat de sub control al lui Tesla și dirijat într-acolo, înspre marea pustietate siberiană. Cine știe??!!
Aici, în locul în care m-am oprit pentru realizarea acestor imagini, am găsit o atmosferă ce m-a inspirat într-un mod molcom, fără a mă răvăși, fără a-mi extrage un urlet de furie și revoltă, chiar și launtric, ce nu avea rost de-a fi făcut auzit!! Oricum, nu era nimeni prin preajmă… Locul nu va mai fi văzut de nimeni, niciodată în postura găsită de mine ATUNCI. ATUNCI când mai lucram încă pe film și am lucrat cu un PENATCON six TL 6x6 pe film Azopan PS-21. Filmele au zăcut într-o relativă și vremelnică uitare în niște sertare în care coexistau cu un număr greu de determinat de alte filme. Filme dintre care multora le va veni rândul la scanner.
Scannerul meu, chiar dacă nu cel mai performant mi-a devenit un bun aliat în acest nou drum pe care l-am început întru creația mea (pot oare să-i spun așa??!!) fotografică.
Proiectul “Tunguska Dream” constă, deocamdată, în aceste opt imagini. Poate că sunt suficiente…










Un comentariu: