Mi-e greu să îmi mai amintesc când, cum și de ce am ajuns la
revelatzia compoziției în pătrat dar îmi stăruie în minte o fotografie pe nume
„Golf” realizată prin 1980 în luna
decembrie, la Mamaia, de pe platforma hotelului
PARC, la o oră foarte matinală și pe care aș putea s-o consider ca un
eventual punct de plecare.
Nu știu de ce, formatul pătrat mi se părea unul relativ confortabil și nu-i
resimțeam efectul unor posibile „încorsetări ”, chiar dacă, aparent,
resticționa refugiile compoziționale înspre stânga-dreapta-sus-jos, atunci când
ele s-ar fi impus de la sine. Chiar dacă formatul pătrat ar fi, iluzoriu, unul
fără raporturi dimensionale confortabile (dar cu rigoarea egalității laturilor),
fără alambicate diviziuni „de aur”, dar cu unele trimiteri înspre Fibonacci, am simțit o oarecare libertate între laturile
sale și între care mă simțeam în largul meu!! Devenise, în mare măsură,
formatul meu de predilecție și îl consideram un „șablon” pentru multe
dintre genurile abordate !!
O multitudine de fotografii realizate de alții și pe care le regăseam din
abundență în cataloage, colecții
propuse spre jurizare sau în infinitul univers la internet-ului, mi-au
confirmat posibilitățile generoase ale exprimării în formatul pătrat, mai ales
atunci când am intuit și o oarecare „indulgență” înspre abaterile de la
regulile compoziționale pe cât de îndeobște acceptate, pe atât de greu de
impus!! Poate, intuiam eu, formatul pătrat permite compoziții pe liniile
mediane sau în punctul central al imaginii!! Poate îngăduie o imagine
aparent încarcată, confuză, ambiguă sau una, la fel de aparent, simplistă (în
sensul pozitiv, compozițional al noțiunii…), redusă la câteva elemente
esențiale. Nu știu ce mă face să cred că formatul pătrat, QUADRATUL, le
îngăduie pe amândouă!!
Dar oare ce poate fi mai redus
înspre simplitate și esențial decât
binecunoscutul „Pătrat negru pe fond alb” al lui Kazimir
Malevici??!! Ei bine, nu am putut considera provocarea lui Malevici ca vreun
„Nec plus ultra” ci am voit ca imaginea fotografică pătrată să conțină cate
ceva... Ceva ce ține de fotografie, de confort vizual, de mesaj, de efect de
șoc moderat, de trăsnite fantezii și aiureli personale...
Pe vremuri, cand lucram încă pe
film, formatul 6x6 rezolva, încă din momentul preluării imaginii, problema
selecției „în pătrat” a unui segment
semnificativ din realitatea fotografiată. Gândeam „în pătrat” cele mai diverse subiecte înspre
care-mi îndreptam aparatul de fotografiat 6x6. Era suficientă (uneori...) o
mișcare a aparatului de fotografiat în toate direcțiile dar și o oarecare
meditație și/sau intuiție, cu ochiul în vizor. Cadrul respectiv mă scutea de
recompuneri și reîncadrări in laborator!! Recursul la „pătrat” apărea, pe parcurs, și ca o selecție „în
negativ” a ceea ce s-ar încadra într-o astfel de recompunere/regândire.
Era digitală, prin programele sale de procesare, mi-au oferit noi
posibilități, mergând pâna la a „comprima” dreptunghiularul în patrat, cu
ineditele deformări ale imaginii ce rezultă în mod firesc.
Ideea de QUADRAT s-a extins înspre proiecte/expoziții concepute pe
de-a-ntregul în acest format: „Sic Transit..”, „Chipul Imaginat”... și ce mai poate fi... „Quadrimaginat”!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu