Aur
Mat
Eram deja conştient că am ajuns într-un loc aparte, ba
chiar că am facut o calatorie într-un loc al timpului încremenit, al însemnelor
trecutului pastrate miraculos, într-un loc al istoriei păstrate și restituite, într-un
loc despre care aveam vagi informaţii din câteva filme turnate (incredibil de
inspirat...) în acel tărâm, cu o amprentă atât de personalizată. Aflasem, ştiam
vag că exista acest loc numit Roşia Montană, nume asociat aurului.
A venit dimineaţa când am descoperit realmente aşezarea.
Nu-mi venea a crede că exista o asemenea localitate ce părea că s-a oprit în
loc, păstrându-şi însă, cu obstinaţie, personalitatea.
Văzusem vestita Sighişoara cu arhitectura, atmosfera,
farmecul şi incontestabilele legende asociate ei şi nu pot afirma că nu m-a
fascinat şi că nu aş reveni, oricând, cu plăcere acolo. Dar Roşia Montană era
altceva, o altă mult mai puţin cunoscută “Sighişoară”, mai mică, mai puţin renumită, mai puţin “turistică”,
mai tainică, mai conservatoare cu propriile vestigii. O aşezare ce s-a lăsat
mai greu descoperită.
Clădiri cu incredibile arhitecturi, pe cât de
diferite, pe atât de tributare unui stil local inconfundabil, embleme cu
semnificaţii miniere pe frontispicii și ani de construcţie ai multora, ducând
adesea cu un secol în urmă(!!), străduţe urcând sau coborând provocându-te să
le parcurgi, să descoperi unde duc, veşnic promiţătoare şi mereu oferind
surprize pe la cotiturile lor. Adesea ele te fac să înconjori părți din localitate
și, fără să observi, preocupat de ce vezi la tot pasul (mai ales eu, foarte
atent la aparatele ce-mi stateau la îndemână și la provocările fotografice
aflate la tot pasul…), te trezești uimit că ajungi în locul de unde ai plecat…
și o pornești pe altă straduță, conștint ca oriunde vei găsi ceva nou!! Un
spațiu inepuizabil în surprise, totul străjuit de un peisaj mirific de Apuseni.
Localitatea descoperită de mine atunci, revelată mie
ca o incredibilă și năucitoare surpriză, era plină de calm, linişte, o liniște
apasătoare. Era, oare, în acea liniște şi o oarecare speranţă sau, poate
temere, angoasă neintuită atunci de mine?? Sau… o nerostită îngrijorare ce
plutea în eter… o aşteptare a ceva de nimeni prevăzut ce avea să urmeze…??
Am făcut multe fotografii, despre nenumăratele clădiri
cu amprenta lor caracteristrică, cu ornamente dintre cele mai diverse, despre
ferestre cu feronerii complicate, elaborate, alambicate, despre porţi ample,
odinioară ospitaliere, despre drumurile pietruite, despre troiţe și cruci
anonime văruite în alb, despre bisericile de multiple confesiuni, despre
cimitirul loc de odihna netulburată (încă…) a roşienilor de odinioară de
felurite naţii şi credințe, despre omniprezenta verdeaţă ce domină
pretutindeni, despre oameni, despre… Doamne cât de multe subiecte pot fi găsite
într-o localitate mică dar UNICĂ!!.
Desigur, nu avusesem timpul necesar pentru a descoperi
și investiga toată aşezarea ce tocmai mi se revelase și mă fascinase, dar am
plecat încrezător că nimic nu se va schimba într-o localitate pe care orice
ţară/popor (normale…) ar fi conservat-o sub un clopot din sticlă, pentru
posteritate.
Ei bine, Roșia Montană stătea sau (ca să mă exprim mai
lugubru…) zăcea pe un pământ bogat în mult-râvnitul dar și blestematul metal
prețios numit AUR aducător de iluzorii fericiri și certe nenorociri, deopotrivă.
Erau zăcăminte despre care e de bonton să se menționeze cu titlu de inexplicabilă
glorie, faptul că erau cunoscute/exploatate încă de pe vremea marilor noștri “binefăcători”,
romanii. Apoi exploatarea lor a continuat de-a lungul istoriei transilvane
revărsându-și roadele galben-strălucitoare înspre buzunare/conturi pe cât de de
neautohtone, pe atît de nesățioase dar în defavoarea celor mulți și umili care-l
scormoneau prin viscerele întunecate, întortocheate și periculoase ale munților.
Strălucitoarea Viena cu palatele sale imperiale își datorează opulența, în mare
măsură, aurului transilvan.
Nu am idee de ce aurul de la Roșia Montană nu a fost
exploatat integral în mult-prea-blamata perioadă comunistă când și-ar fi găsit
locul firesc în tezaurul României de odinioară, de unde, dupa 1990, ar fi luat
drumul fără întoarcere spre Londra, dar în cantitate mai mare…
Un destin sau un blestem a lăsat suficient aur în
zonă, pentru a fi râvnit dinspre cele felurite străinătăți, fiind estimate
cantități greu de apreciat ca valoare. Unii, mai în temă, spun pe la colțuri că
aurul e “moft” (vorba lui Nea Iancu…) și că la Roșia Montană s-ar găsi alte
metale tehnologice mult mai valoaroase.
Nu sunt în temă tocmai eu ca să fac pe analistul
politico-economic capabil să deslușeasca ițele încâlcite și tenebroase ale
afacerii și intereselor ce-i dau târcoale cu explicabilă obstinație, dar am
avut ocazia să revăd localitatea după ce, cei ce râvneau la zestrea ei în
felurite metale, unele mai valoroase ca celelalte, s-au pus pe distrugerea ei
și pe strămutarea populației, pentru a face loc unor exploatări de suprafață,
cu efecte ecologice dezastruoase, lăsate nouă drept “suvenir” în virtutea unui
troc foarte… “echitabil”.
Nu cunosc în amănunt nici motivele pentru care
exploatarea de la Roșia Montană a fost (temporar…) sistată, ci doar starea în
care localitatea a fost lăsată de izbeliște. Un dezastru pornit cu aplomb și
elan frenetic de cei ce-și frecau mâinile extaziați, la gândul unei imense
lovituri financiare. O “lovitură” pe care eu o simt ca fiind doar amânată sine
die. Da, toată acestă bogăție e la noi dar… NU E PENTRU NOI!!!
Roșia Montană a rămas într-o semi-paragină în care se
mai văd/disting (după caz…) urmele localității de odinioară, a modului în care
fuseseră clădite casele într-o multitudine de stiluri, rod atât al unor
tradiții autohtone cât a fanteziei făuritorilor, a ulițelor șerpuite
urcător-coborâtoare și pline de mister (mai ales seara), a tavernelor parcă
rămase neschimbate peste decenii, a bisericilor de toate confesiunile, într-un
amestec creuzetic ce confereau localității un farmec și o atmosferă aparte.
Când am vizitat prima dată Roșia Montană în 1994, am
fost convins (vaii!!!...) că trăiesc într-o țară normală unde ar fi fost la fel
de NORMALĂ conservarea ei cu maximă grijă, ba chiar transformarea ei într-un
obiectiv turistic de prim rang sau într-un cadru de desfășurare a unor
evenimente culturale unice. Să amintesc doar faptul că, în plin “vid cultural”,
aici s-a turnat în 1973 filmul “Nunta de piatră” inspirat din crâncena nuvelă “Fefeleaga”
a lui Ion Agârbiceanu, la realizarea căruia au conlucrat doi mari regizori
români, Mircea Veroiu și Dan Pița. Mda, se putea în… “vidul cultural”…
Spiritul și mesajul tragic al nuvelei s-a întipărit, ca
un nemeritat blestem, asupa întregii localitați.
Am revenit la Roșia Montană de mai multe ori (ultima dată fiind în 2021) și
nivelul de degradare, delăsare și paragină era tot mai evident, de fiecare
dată. Blestemul ei, catalizat de incoștiența tipic românească, se face simțit
mai acut, pe zi ce trece!!
Oamenii locului, cei care nu au fost dislocați sau care
nu s-au dus, mânați de lipsa indusă de speranță, din locul lor de baștină, spre
cele zări ne-senine, în căutare de surse de venit, stau și, mai ales, știu că
stau neputincioși, pe aur, PE MULT AUR!!! Dar nu pot folosi acel aur pentru
existența lor, pentru bunastarea lor și a urmașilor lor, pentru că acel aur nu
este al lor, pentru că așa se dorește/decide, peste voința lor!! Pentru ei e un
aur lipsit de strălucire!!
Pentru ei e un AUR MAT!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu