„Mucii & Jegul” sau „Fals eseu despre exotismul în
fotografia de salon”
Din ciclul: „De prin jurii adunate…”
Din cele observate de mine pe parcursul jurizărilor unor
colecţii de fotografii trimise la felurite saloane internaţionale, se pare că
cele mai atractive sunt cele care au (şi) Patronajul Federaţiei Internaţionale
de Artă Fotografică (FIAP). Treptat însă, saloanele de artă fotografică
solicită şi patronajele unor alte federaţii internaţionale sau zonale de
fotografie care se dezvoltă pe zi ce trece, prin implicarea în organizarea de
expoziţii şi saloane de profil.
Pe lângă FIAP, sunt tot mai frecvent solicitate
patronajele Sociatăţii Americane de Forografie (PSA-Photographic Society of
America) şi, din ce în ce mai mult, ale ISF (Image Sans Frontière), ICS (Image Colleague Society), GPU (Global Photographic
Union), UPI (United Photographers International). Avantajul (după unele păreri…
dezavantajul) acestui sistem de patronaje îl constutuie numarul mare de premii
şi menţiuni oferite la saloanele de artă fotografică, număr ce creşte
proporţional cu numărul organizaţiilor/federaţiilor internaţionale implicate.
La acestea, se adaugă şi premiile organizatorilor şi diverse premii speciale.
Toate acestea la un loc, precum şi punctajele acumulate
pentru distincţiile oferite de fiecare dintre aceste
organizaţii/federaţii/asociaţii în parte, sporesc atractivitatea saloanelor
internaţionale de artă fotografică. După parerea mea, patronajul FIAP este,
încă, cel mai apreciat datorita prestigiului şi longevităţii federaţiei, dar şi
pentru dificultatea obţinerii distincţiilor acesteia.
Am întalnit, preponderant în spaţiul ex-iugoslav, saloane
pana la 10-12000 de lucrări primite, ceea ce face activitatea juriului foarte
grea şi obositoare.
Am observant la cateva dintre saloanele jurizate recent, o
pondere covârşitoare a fotografiilor realizate în Asia sau Africa. Nu vreau să
subestimez potenţialul imagistic al acestor continente dar, se pare că,
actualmente, atât localnicii cât şi cei sosiţi de pe alte meleaguri se
orientează excesiv (dar nu întotdeauna în mod inspirat…) spre ceea ce aceste
zone le ofera!! Am avut ocazia, ca membru al peste 60 de jurii internaționale
în care am fost co-optat, să parcurg zeci de imagini la rând, dintre care rar
era și câte una din alte zone geografice. Aveam senzația că toată activitatea
fotografică de salon a „migrat” în căutare de
subiecte inedite și surse de inspirație, spre aceste două continente!!
Nu vreau să fiu înțeles greșit și să se creadă că aș fi de
părere că nu se pot face fotografii bune, chiar excepționale, în locurile mai
sus menționate. Problema este că foarte mulți participanți la saloanele de artă
fotografică au impresia că o fotografie, adesea de-o banalitate indiscutabilă
și fără nicio valență artistica (uneori și catastrofală din punct de vedere
tehnic…) dar realizată pe plaiuri afro-asiatice devine, implicit, interesantă
și „mustește” de „exotism”!!
Autorii în cauză nu înțeleg că au apus demult vremurile
din secolul al XIX–lea când fotografiile realizate peste mări și țări de
Francis Frith, Samule Bourne, Felice & Antonio Beato, John Thompson, etc,
erau ceva aparte pentru un public conștient și resemnat de faptul că sunt
realități pe care nu le poate vedea pe alte căi.
Acum informația circulă liber şi din abundență, astfel
încât publicul nu se mai mulțumește cu imagini (fals) documentare, prezentând
adesea în modalități cât se poate de neinspirate, personalizate și neatractive,
realități banale din locurile unde au șansa (irosită...) să ajungă și ratează
în mod pueril posibilitatea unor imagini spectaculoase și de bună calitate, pe
măsura generozității realităților, tradițiilor, specificului local, modului de
viață, peisajului, arhitecturii și culturii întâlnite.
Cum pot fi calificată multitudinea de imagini
reprezentând oameni ce se uită spre cameră, zâmbind (sau nu…) la comandă, la un simplu semn, la invitația
„Look at me!!” sau în schimbul unui pachet de țigări??!! Sau copii
manifestându-se fals-spontan în schimbul unor bomboane??!!
Apar, de asemenea multe imagini reprezentând localnici
făcând cele mai banale munci (de regulă „artizanale” și cât mai rudimentare cu
putință…), la comandă, mizându-se pe ochii lor alungiți sau spre culoarea mai
închisă a pielii pentru a da impresia de „inedit”, de „original”, „de
interesant”, de „ce n-ați mai văzut!!”. Iar dacă scena se petrece într-un cadru
mizer, promiscuu, șansa „ineditului exotic” va crește substanțial!! Sunt
situații, desigur, în care în asemenea locuri/situații se pot realiza imagini
deosebite și, desigur se găsesc și din acestea, în multitudinea de banalități.
Dar cum va reacționa privitorul în fața unei imagini a unui asiatic/african
făcând ceva, indiferent ce, fotografiat cu râşcâitorile jegoase în
prim-plan??!!
Mănăstirile budiste sunt un adevărat „magnet” (cu câte o
imagine bună, pe alocuri…), foarte multe scene cu copii asiatici care sar în
apă (probabil, la comanda fotografului…), multe scene din deșert (unele bune…
„pe bune”, unele „bune” doar prin faptul ca autorul a ajuns și el în deșert,
conform a ceea ce pare a fi devenit o „modă”…), negri africani țopăind şi
agitând prin vazduh ustesile felurite (și cam atât...), multe „topless”-uri de babe
vietnameze „piele & os” (respingătoare chiar și în imagini uneori bine
realizate…), rânjete de guri știrbe (brrrr!!!!... calitatea imaginii fiind
invers proporțională cu dinții rămaşi…), etc.
Exista o adevărată „viitură” de imagini cu scene
piscicole extrem-orientale (unele dintre ele remarcabile!!), fenomen despre
care un reprezentant de „top” din FIAP îmi spunea că există deja „pescari” prin
zonă, care sunt plătiți pentru realizarea scenelor… „autentice”.
Dar să revin la motivul mizeriei și a promiscuității, pe
cât de adesea, pe atât de fals asociate cu specificul afro-asiatic. Apar foarte
multe portrete de copii care, de dragul „autenticității”, „spontaneității”,
„exotismului”, „specificul local” prost înțelese, sunt fotografiați cât mai
jegoși cu putință și, NEAPĂRAT (!!!) cu muci (pe) la nas!!! „Detaliu exotic” ce
pare a fi „scos la iveală” la cerere, pentru vreo doua bomboane în plus... De
aici și până la imagini cu copii făcându-și nevoile (ca să mă exprim
eufemistic… şi să nu zic „căcându-se” că nu-i frumos...), nu mai e decât un
pas!! Va fi el făcut??!!
Imaginile cu care ilustrez aceste gânduri sunt selectate
(cu vreo două-trei excepții…) de la UN SINGUR SALON DE… mda… să-i zicem… ARTĂ
FOTOGRAFICĂ!!
Aici sunt 100% de acord cu dvs. E o discuție lungă de se întâmplă așa...
RăspundețiȘtergereVina este egala atât a organizatorilor cât și a participanților ce mențin acest trend. În alta ordine de idei, pentru generația tânără, aceste saloane nu mai au importanta, își pierd validitate prin repetare cliseului descris de dvs.